Turtles all over the sea/beach - Reisverslag uit Tulum, Mexico van Letsgomexico - WaarBenJij.nu Turtles all over the sea/beach - Reisverslag uit Tulum, Mexico van Letsgomexico - WaarBenJij.nu

Turtles all over the sea/beach

Door: Esther

23 Juli 2014 | Mexico, Tulum

Dag 2 in Tulum begonnen we relaxt op het strand. Na de lunch vertrokken we naarAkumal, 25 km ten noorden van Tulum. The place om tussen zeeschildpadden te snorkelen.
En dat was niet gelogen. Vrij dicht aan demkust kwam je de schildpadden onder water tegen, grazend aan zeewier, met soms andere vissen meeliftend op hun 'schelp', zoals Ollie het schild noemt. Ollie heeft leuke filmpjes gemaakt. Her zijn beslist geen kleine schildpadden!.
Prachtig, net zoals de vele visjes die rondom het koraal zwommen.

Maar wat we die avond beleefden!

We gingen lekker eten in ons favoriete strandtentje. Om 21.30u liepen we terug naar onze cabana. De kids voorop, dirk er achteraan.
Ineens zag ik vanuit mijn ooghoek veel zand opstuiven vanuit bossages op het strand. Schrok me rot, dacht dat het een of ander groot reptiel was. Maar al snel hoorden we van een man die er bij stond dat het een schildpad betrof die haar eitjes aan het legge. Was. Wow!!! We hadden het er die avond nog over gehad hoe geweldig die ervaring inPanama was!
Het was ook nog eens een reuzenschikdpad (1.25m).
Zewas net aan land gekomen (het spoor was nog zichtbaar) dus we moesten afstand houden. Al snel bleek dat dir niet het enige schildpad was. Met infrarode lampjex waarschuwen de dtrandwachten elkaar als er weer een schildpad aan land is gekomen. Alles wordt geregistreerd (datum, tijdstip, nr van het gelabelde dier, omvang schild en poten etc). De schildpadden worden goed beschermd. We hebben zelf 3 bevallingen gezien.
Het kost aardig wat tijd en inspanning voor het dier om de diepe kuil te graven, vervolgens 150-180 eieren (pingpong ballen) te leggen, de kuil weer helemaal dicht te gooien en de vijand te misleiden (met ander heuveltje zand).
Dit keer hoorden we de mega schildpadden niet zo duidelijk puffen en steunen als in Panama, maar eenmaal terug richting het zeewater waren de beesten zichtbaar uitgeput.
Ollie en. Lot hadden het na 2 bevallingen wel gezien en gingrn naar bed. Het was inmiddels 23.30 uur.
Dirk en ik wilden nr 3 nog zien"

Totdat ik voor ons eigen hotel veel lampjes zag met mensen die steeds naar de branding liepen en weer terug. We besloten te kijken wat er aan de hand was.... Werkelijk een hele plaag baby turtles. Er waren 2 nestjes uitgekomen en links en rechts, achter en voor je zag je die klei e, dappere beestjes zoeken naar de zee. Aangezien ze blijkbaar op licht afgaan lopen veel baby's richting het hotel. Ipv naar de zee.
We hadden dus genoeg te doen. Sommige waren nog wit van het zand (waren net bovengekimen uit het nest) en andere waren volledig de weg kwijt. Je pakt zo'n baby turtle oo, zoals je ook een kreeft oppakt. Ik vond ze groter dan ik bedacht had (zo'n 5cm, met krachtige poten, die om zich heen maaiden, alsof je een speelgoed dier op batterijen in je hand had. Zodra je het diertje in de branding had gezet moest je direct je lampje van je telefoon uitdoen, anders kwamen ze weer achter je aan (wat vaak gebeurd is). Dirk vond nog een baby voor de trap naar ons hotel. Die heeft hij opgepakt, meegenomen naar de kamer van de kids om ze te vragen snel mee te komen. Zo'n geweldige ervaring. Maar die twee lagen net in hun eerste diepe slaap en vroegen vanochtend aan elkaar of dirk nou echt met een schildpad in hun kamer had gestaan of dat ze dat gedroomd hadden.
Dirk en ik hebben tot 1.30 u baby's naar de zee gedragen. Volgens mij krijgen we binnenkort een lintje voor al het goede werk dat we verricht hebben.

Wat overigens ook vermeld moer worden is dat we het hele vliegtuigdrama van Malaysia Airlines op de voet volgen. We zijn er alle vier behoorlijk van onder de indruk. Dat het onze vakantiepret drukt is misschien te sterk uitegdrukt, maar dat weer iedere dag mee bezig zijn, is een feit. Wat een vreselijk drama!! En wat een onoverkomelijk verdriet!
Pluk de dag!

Morgen verlaten we dit paradijs helaas weer. Een dagje 'cultuur snuiven' in Cancun en een bezoek aan Chitzen Itza.
Vrijdag en zaterdag gaan we naar isla Holbox, zwemmen tussen de haaien... Pfffff