Dagje cuktuur; Chitzen Itza en gekte in Cancun - Reisverslag uit Cancún, Mexico van Letsgomexico - WaarBenJij.nu Dagje cuktuur; Chitzen Itza en gekte in Cancun - Reisverslag uit Cancún, Mexico van Letsgomexico - WaarBenJij.nu

Dagje cuktuur; Chitzen Itza en gekte in Cancun

Door: Esther

24 Juli 2014 | Mexico, Cancún

Met een beetje pijn in mijn hart verlieten we het idyllische Tulum. Met een tussenstop in Cancun hadden we 2 nachten opmisla Holbox geboekt, het laid back eiland waar je kunt zwemmen met 'veggie haaien' die wel 12 m kunnen zijn!

Om 9 uur vertrokken we naar Chitzen Itza. Om 11 u arriveerden we er. Bloedheet dn stervens druk. Maar zeker de moeite waard het eens gezien te hebbn. We namen geen tour (duurde 4 uur en in die hitte vinden we dat veel te lang).
Chitzen Itza is één van de zeven wereldwonderen. De tempel is nog geheel in takt. Omliggende gebouwen grotendeels. De geschiedenis gaat terug tot 600 na Chr. De Maya 's hadden hier hun bestuurlijke hoofdstad. Geweldige bouwwerken. Dat dit door mensenhanden is gemaakt, is bijna niet te geloven!

Na 2 uur hadden we het wel gezien in de hitte en vertrokken we naar Cancun.
Helaas hadden we de oprit naar de snelweg gemist en reden we 185km over een weg dat door verschillencedorpjex leidde. Niet lekker doorrijden. De dorpjex stelden niet veel voor. Armoede en eenvoud alom. Het wad toch nog 3 uur rijden. We waren blij toen we in ons hotel in Cancun arriveerden.
Maar wat waren we daar al snel klaar mee!
Wat een drukte, en wat een afschuwelinke kust! Dikke fatsige mensen, boven op elkaar. De zee vol met zwarte koppen. Drukke disco 'captain Hook' boten met veel herrie. Geen enkele mexicaanse/caribbische sfeer. Afschuwelijk!!!
We waren blij dat we de volgende ochtend konden vertrekken.
Nadat we eerst de verkeerde weg genimen hadden (snelweg met een eerste afrit na 150 km ;-( reden we vervolgens weer een lange rechte weg naar het noorden, Holbox. Ollie was niet te houden want hij wilde maar een ding... Zwemmen met de haaien.
Onderweg belandden we nog in een demonstratie. Van boeren waarschijnlijk, we begrepen het niet zo. Feit was wel dat we een tijd stil stonden, de weg was geblokkeerd. De deminstranten wilden geld van de automobilisten, als steun voor hun demonstratie. Dirk en Ollie gingen kijken terwijl Lot en ik wachtten. Dirk heeft de automobilisten voor ons aangespoord om vooral een paar pesos te betalen zodat we eindelijk konden doorrijden. En het werkte! Waarvoor we nou eindelijk betaald hebben weten we niet, maar we waren allang blij dat we weer reden. Om 13.15 u arriveerden we in Chiquila, het havenstadje waar we met de veerboot over moesten.